Standardy stojaków rowerowych w Tczewie

Dobry stojak powinien dawać możliwość oparcia roweru oraz przypięcia do niego ramy oraz jednego koła pojedynczym zapięciem typu  u-lock (kłódka szeklowa), niezależnie od typu roweru. Warto również, aby ten sam stojak pozwalał na przymocowanie drugim zapięciem drugiego koła roweru. Stojak powinien też być w sposób stabilny i trwały przymocowany do podłoża.

Takie warunki bardzo dobrze spełnia stojak w kształcie odwróconej litery „U”. Daje on możliwość oparcia i przypięcia co najmniej dwóch rowerów dowolnego typu, o różnej wielkości ramy, szerokości opon oraz kształtu kierownicy. Typowe wymiary stojaka to długość ok. 1 m, wysokość 60-80 cm, średnica rury 5-9 cm. Zalecana odległość między stojakami to 1,0 -1,5 m (wymiary i odległości w załączniku).

Pojedynczy stojak umożliwiający przypięcie dwóch – trzech rowerów to wydatek od 100 do 500 zł, w zależności od materiałów i wykończenia.

Stojaki typu „wyrwikółka” mogą przyczynić się do kradzieży rowerów  – wystarczy odmontować koło i odejść z rowerem. Dodatkowo w przypadku silniejszego wiatru takie stojaki mogą uszkodzić rower, jego koło lub tylną przerzutkę.

Raporty o sytuacji rowerowej w mieście Tczewie

W ramach projektu „Central MeetBike” realizowanego przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu dla Europy Środkowej zostały wykonane 2 raporty.

1. Pierwszy raport został wykonany przez Lokalną Organizację Turystyczną KOCIEWIE i dotyczy stanu infrastrutury rowerowej w Tczewie, liczby i lokalizacji stojaków rowerowych oraz szlaków rowerowych. Stan raportu aktualny na listopad 2011.
Link do pliku pdf

2. Drugi raport został wykonany przez Biuro Konsultacyjno – Projektowe Inżynierii Drogowej „TRAFIK” s.c. i dotyczy stanu infrastrutury rowerowej w Tczewie, liczby i lokalizacji stojaków rowerowych, szlaków rowerowych oraz ruchu rowerowego w Tczewie (badanie). Stan raportu aktalny na październik 2012.
Link do pliku pdf

Raport certyfikacji polityki rowerowej BYPAD w Tczewie

BYPAD to proces certyfikacji polityki rowerowej (akronim od Bicycle Policy Audit). To narzędzie oceny polityki rowerowej oraz wypracowywania rozwiązań podnoszących jej jakość.

BYPAD to dokładnie przygotowany proces, który pozwala profesjonalnie zaplanować politykę rowerową danego miasta. Skorzystało z niego już ponad 200 samorządów z 24 krajów, w tym już sześć z Polski. Tczew był pierwszym miastem w Polsce, który skorzytał z tej metodologii.

Dotychczas zostały wykonane 2 raporty BYPADu dla Tczewa. Pierwszy 20 maja 2009 roku, a drugi 31 lipca 2012 roku. Oba raporty wykonało Pomorskie Stowarzyszenie “Wspólna Europa” pod egidą zespołu: Piotr Kuropatwinski, Andrzej B. Piotrowicz i Alex Sully.

Link do pierwszego raportu pdf

Link do drugiego raportu pdf